fbpx

Onlinemøder: Alle gode fortællinger begynder med “Vi mødtes på nettet”

Vi mødtes på nettet

Husker du første gang I mødtes? Mindes du, hvor kloge de lød? Eller hvor friske de var, da de fortalte dig om S’et i ESG? – Hvordan blockchain var den næste revolution i cybersikkerhed, og at samtidens bankmonopol aldrig kunne forblive det samme? Ah… der var ikke noget bedre end den friske nye viden – og du tænkte, dem skal jeg da lave noget sammen med en anden gang. Sikke en fed virksomhed. De er virkelig dygtige. Og hey… de så da faktisk også ret godt ud.

Valentinsdag nærmer sig med hastige skridt – nogle har måske allerede sikret sig en date, mens andre fortsat er på udkig. For virksomheder kan ræset handle om at finde den næste samarbejdspartner, kunde eller nye medarbejder, og kunderejsen har altid været én lang parringsdans.

Der er intet nyt i at sige, at forretningslivet ligner datinglivet: man klæder sig pænt på, opfører sig anstændigt og smiler, når den anden snakker til en. Men ligesom med datinglivet så ændrer reglerne sig også hele tiden for forretningslivet. I dag begynder de gode fortællinger med ”vi mødtes på nettet”, og derfor er det centralt, at man får præsenteret sig på en retvisende, troværdig og tillidsfuld måde. Det gælder uanset om det handler om et simpelt teamsmøde eller om det omhandler det næste webinar, som I skal sende live ud til eksisterende og nye kunder. Måske ser den helt rigtige person eller virksomhed med, og derfor skal man altid sørge for, at man viser sig fra sin bedste side. 

I det følgende får du en række letanvendelige råd til, hvordan du kommer til at se godt ud til dit første onlinemøde med din næste kunde, medarbejder eller samarbejdspartner. 

Se godt ud på dit første onlinemøde

På enhver første date vil man gerne vise sig fra sin bedste side. Og i forhold til det online møde, så er der nogle ting, som det er vigtigt at være opmærksom på: 

1. Lys: Intet er mere ødelæggende for din visuelle fremtræden end manglen på lys. Manglende lys får dig til at se dyster, reserveret, træt eller ligefrem uinspireret ud. Kameraet vil ofte have svært ved at finde nuancerne og billedkvaliteten bliver grynet som resultat. Det nemmeste er faktisk også at underkende, hvor meget lys et flot visuelt onlinemøde faktisk kræver. Her er det vigtigt at teste inden mødet eller webinaret og afprøve hvor meget lys, der skal til for at fremhæve dit flotte ansigt. 

2: Kameravinkel. Du har formentlig en meget smuk næse. Men selv den smukkeste næse forfalder i ynde, når udsynet kommer nede fra og op i næseborene. Der er nemlig ikke nogen, der har flotte næsebor, og de færreste har smukke hager (set nedefra i hvert fald). Grundreglen er, at kameraet skal være i øjenhøjde. 

3: Ryd din baggrund. Jeg tror mange har nogle lidt rodede arbejdspladser fra tid til anden. Sådan er det også, når man besøger et TV-studie – alt roder, men bare ikke de få meter kameraet skal kredse omkring. Det kan man nemt tage inspiration fra. Vær opmærksom på at rydde op i det mindste indenfor kameralinsen.

4: Den rette påklædning. Puds briller, rens tænderne og klæd dig pænt på. I forhold til påklædning lyder opfordringen herfra, at du skal klæde dig i noget, du er komfortabel i, men undgå noget, der er for højhalset eller tillukket. Selv gennem skærmen fornemmer man som seer, om du fremstår åben eller lukket og det gælder ikke kun kropssprog. 

5. Stå roligt. Det er måske ikke det nemmeste råd at følge, hvis man er lidt nervøs, inden man skal på skærmen. Men det kan måske være et fint fokuspunkt at have med sig, når man pludselig er live. Træk vejret og find en naturlig stilling. Vi opfordrer selvfølgelig til at bruge armene, men undgå at vugge eller hoppe, når du er på skærmen. 

6. Tal langsomt (men ikke for langsomt). Find din rytme og lad dig ikke forhaste. Sørg for at artikulere, så det er nemmere at adskille ordene du siger fra hinanden. Og så husk at smile, såfremt du har husket at rense dine tænder. 

Konklusion og hjælp at hente

Er din virksomhed klar til valentinsdag og det næste online møde? Med ovenstående foranstaltninger er du i hvert fald nogenlunde klædt på til at mødes på nettet og vinde gunst ved din næste kunde eller medarbejder. 

Hvis alt dette alligevel har gjort dig lidt nervøs, så kan du jo overveje at kontakte os i Wecademy. Når du samarbejder med Wecademy, kan du nøjes med at fokusere på det, du er bedst til – nemlig din faglighed. Den piller vi helst ikke ved. Vi ønsker blot at få den til fremstå på den bedst tænkelige måde. 

Se nogle af vores tidligere produktioner her: wecademyevent.dk

Skal dit webinar være en digital succes?

Hos Wecademy brænder vi for at dele viden gennem digitale kanaler, så vi når ud til flest muligt mennesker. Tag kontakt til os i dag og hør om, hvordan vi kan hjælpe dig med digital succes.

Kontakt os

Skal vi hjælpe dig med at finde de her fordele med livestreaming? Vi har hjulpet mange virksomheder, foreninger og organisationer med at drage nytte af de gode muligheder for som livestreaming giver – og altid i højeste lyd- og billedekvalitet.

Andre artikler

Fordele ved livestreaming

Fordele ved livestreaming

I en digital tidsalder, hvor virksomheder konstant søger nye måder at engagere deres publikum på, står livestreaming frem som et uundværligt...

Hvordan laver man et godt webinar?

Hvordan laver man et godt webinar?

Sådan laver du et godt webinar: En guide til succes Webinarer er blevet et populært værktøj til at nå ud til et bredt publikum, uanset om det er til...

Wecademy er en landsdækkende livestreamings- og videoproduktionsvirksomhed med fokus på den gode deltageroplevelse og online events i højeste kvalitet.

Følg med, på vores sociale medier: