De 3 vigtigste elementer, som er afgørende for gode hybride møder
Det er ingen hemmelighed, at online møder det sidste halvandet år har været et stort samtaleemne for mange. Nu er vi på vej over i en ny mødeform, som er de hybride møder, og med dem kommer nye ting at tage højde for. En af de ting er, hvordan regnestykket skal gå op, når nogle deltagere er mødt fysisk op, en stor del sidder hver for sig online og nogle sidder flere om samme computer?
Giver tanken dig hovedpine? Forståeligt, det gør den for mange. Men, der er heldigvis en masse du selv kan gøre og de online platforme har også en lang række smarte funktioner, som kan gøre distancen lidt mindre og det hybride møde lidt mere overskueligt. Her får du de 3 vigtigste redskaber, der kan gøre dit hybride møde til en succes.
1# Planlæg, forbered og informer
Få fastsat en struktur for dit møde og find på forhånd ud af hvem der sidder hvor. Når du ved hvordan fordelingen af mødedeltagere er, er det nemmere forberede indholdet og hvordan det bedst bliver formidlet.
Og husk at informere deltagerne på FORHÅND om hvad der skal ske til mødet, så det ikke kun er dig der kommer forberedt. Informer om hvad der er planlagt til det hybride møde og hvilke redskaber deltagerne skal have med. Det kan eksempelvis være deres mobiltelefon, som kan bruges til både gruppearbejde men også med fordel af dem, der sidder i samme rum. På den måde får alle en stemme, selvom der kun er en, der kan sidde ved tasterne på computeren.
Husk at fortælle om strukturen for mødet og gerne inden at det begynder, så alle kender spillereglerne. Som arrangør har du nogle tekniske rettigheder, som andre ikke har og det giver dig nogle muligheder for at styre og kontrollere mødet. Du kan styre præcis hvilke rettigheder de har og hvad de har lov til undervejs og på den måde kan du undgå at mødet tager en forkert drejning.
#2 Gør de hybride møder ens for alle
Kernen og udfordringen ved hybride møder er, at give alle ens vilkår. Du kan komme nok så langt med at informere og forberede, men der kan hurtigt opstå en kløft imellem de online deltagere og dem der sidder sammen fysisk.
Husk derfor at prioritere begge grupper og forsøg at gøre vilkårene så ens som muligt. Det kan være ting som at huske at kigge ind i kameraet og ikke kun ud på de fysiske deltagere. Sørg også for at de online deltagere har mulighed for at høre de fysiske deltagere og ikke kun den person, der sidder tættest på computeren.
Aftal for alle hvordan man markerer til mødet og vær opmærksom på de online hænder også. For de online deltagere kan det enten være en markering i chatten eller en ”raise hand”, som selvfølgelig vægter lige så meget som en fysisk håndsoprækning. Og gør det klart til dit hybride møde, at de fysiske deltagere ikke bare kan bryde ind undervejs, men at det foregår via håndsoprækning, så alle kan blive hørt ligeligt. Alle deltagerne skal så vidt muligt have den samme oplevelse ved mødet, uanset om de sidder online eller er til stede fysisk.
Vi udbyder et 90 minutters teknik kursus omkring hybridmøder og hvordan du kan blive 100% sikker i din afvikling. Læs mere ved at klikke her.
#3 Brug de værktøjer platformen har
De populære platforme er i rivende udvikling og det gør, at der efterhånden findes nogle ret anvendelige og inkluderende redskaber, du med fordel kan bruge, både til socialisering og til gruppearbejde.
Nummer 1 til begge af disse er breakout-rooms, som for mange kan virke en smule overvældende at gå i krig med. Men ikke desto mindre er det er fantastisk redskab til alle former for gruppearbejde og på nogle platforme kan deltagerne endda selv gå ud og frem og tilbage i de forskellige grupper. Det gør det også til et ideelt redskab at bruge både før, under og efter dit møde hybridmøde, fordi det kan styrke socialiseringen af dine deltagere. På den måde kan de snakke sammen inden mødet starter og igen inden de forlader det, præcis som ved et fysisk møde.
Ønsker du at vide mere omkring hybride møder, kan du kontakte os ved at klikke her.