Hvorfor er meget live-streaming så KEDELIGT? Sådan undgår du at afholde en kedelig live-streaming.

 

I kølvandet på den enorme succes for og brug af webinarer har mange virksomheder og organisationer kastet sig ud i næste kapitel, nemlig at streame deres events og arrangementer. Live-streaming af arrangementer går tv-kanalerne i bedene og kan være superspændende og interessante, hvis der er en dygtig og engageret vært og hvis teknikken virker.

Hvorfor er der så så mange der synes, at streaminger er kedelige? De går fra eventet uden at have fået en god oplevelse og uden at ”få noget med i posen”. Det kan sagtens have været dygtige og engagerede værter og oplægsholdere, der har haft masser at byde på, og alligevel har publikum kedet sig.

Der sker nemlig ofte det, at værter og oplægsholdere har så meget spændende stof at formidle, at de glemmer interaktionen med deres publikum. De fokuserer på, at huske at få sagt alle vigtige facts og informationer, og glemmer helt, at der bag skærmen sidder et levende publikum, der gerne vil kunne stille spørgsmål, selv blive spurgt om noget og i det hele taget være en del af vidensdelingen. Men inden vi dykker længere ind i selve interaktionen med deltagerne, spoler vi lige tilbage til begyndelsen for din livestreaming. For der er mange små forberedelser du kan lave som gør, at du kommer rigtig godt fra start.

 

Inden din live-streaming går i gang

Den første ting, som er god at have testet af inden start, er hele sceneriet omkring din live-streaming. Der behøves bestemt ikke en 100” LED skærm i baggrunden for at gøre det flot. Brug i stedet rekvisitter der allerede er til stede, som eksempelvis planter eller et roll up banner. Sådanne elementer kan være med til at skabe mere dybde i billedet og giver samtidig et mere levende billede.

Hvis der ikke er styr på hele kulissen bag ved en livestreaming, kan det også hurtigt få konsekvenser hos deltagerne. Det er mange timer de skal bruge på at se med og derfor er det vigtigt, at der er styr på kulisse, lys, kameravinkel, omgivelser og meget mere, inden I går i gang.

Hybridt arrangement

 

Kom godt fra start

Der findes heldigvis rigtig mange tiltag og generelt små ting der kan justeres, for at ændre deltagernes oplevelse. Det er ofte små ændringer og justeringer der tæller og som kan være med til at ændre en live-streaming fra en-til-mange tale, til noget hvor deltagerne går derfra med en wow følelse.

Dem første lille ting, som faktisk er uhyre vigtig, er at starte til tiden. I modsætning til et fysisk arrangement, så kan deltagerne til en live-streaming ikke se, at I arbejder på højtryk bag kulissen for at komme i gang.

Deltagerne skal holdes mere i hånden online og derfor, hvis der er forsinkelser, skriv dem i god tid og lad ikke deltagerne vente i uvished. Det varer ikke længe, før de første beskeder med ”ved mig er der bare et billede” eller ”hvorfor er det ikke startet endnu” tikker ind og det kan hurtigt skabe en negativ og stresset stemning.

Vær derfor på forkant og forklar hvad der sker, hvis der er forsinkelser eller andet der kan være med til at udskyde starttidspunktet. Der er ingen der ønsker at være bagud fra start og det kan nemt undgås ved at informere deltagerne løbende.

 

Gør din live-streaming spændende

Som beskrevet ovenfor, så kan publikum hurtigt blive glemt. Ikke bevidst, men måske fordi der sker så meget andet og at live-streaming stadig er en mærkelig størrelse for mange. Formatet kan hurtigt blive stift og det gør, at nogle kan miste interessen.

Hos Wecademy holder vi altid en generalprøve forinden, hvor vi øver overgange, introer og vigtige tidspunkter igennem. Det gør, at alle kender deres rolle og at oplægsholdere, facilitator og andre involverede parter slapper mere af, fordi de ved hvad de skal og er blevet mere bekendt med formatet.

Læs mere om vores tilrettelæggelse her

Når alle er mere afslappede med formatet, bliver der automatisk også mere overskud til interaktion med deltagerne og måske også noget spontanitet, lige som der kan opstå til et fysisk arrangement.

De mest almindelige redskaber at gøre brug af er chatten, afstemninger og Q&A. Disse små ting gør, at deltagerne også kan komme til orde og kræver ikke megen forberedelse. Vi anbefaler altid at bruge chatten aktivt i det online format, uanset hvilken type arrangement der er tale om.

En balancegang

Men der er mange andre tiltag der kan bruges og som gør, at deltagerne fastholdes, fordi der løbende kommer noget de skal forholde sig til og kan deltage i. Men, ligesom med alt andet, så er det en balancegang og det afhænger af formatet. Deltagerne skal også have noget ud af de interaktioner der kommer og det skal ikke virke afbrydende for udsendelsen. Der er meget der skal indtænkes og både for lidt og for meget af noget kan hurtigt få den modsatte effekt end tiltænkt.

Wecademy har mange års erfaring med at indtænke deltagerne i online arrangementer og vi ved hvor vigtigt det er og hvor meget der er passende mængde. Har du brug for hjælp eller sparring til en live-streaming eller noget andet, så kontakt os herunder til en uforpligtende snak.

Følg med i næste uge, hvor vi dykker mere ned i de enkelte programmer til interaktion på de online platforme og hvordan du får mest muligt ud af at bruge dem.

 

Skal vi hjælpe dig med at finde de her fordele med livestreaming? Vi har hjulpet mange virksomheder, foreninger og organisationer med at drage nytte af de gode muligheder for som livestreaming giver – og altid i højeste lyd- og billedekvalitet.

Andre artikler

Fordele ved livestreaming

Fordele ved livestreaming

I en digital tidsalder, hvor virksomheder konstant søger nye måder at engagere deres publikum på, står livestreaming frem som et uundværligt...

Hvordan laver man et godt webinar?

Hvordan laver man et godt webinar?

Sådan laver du et godt webinar: En guide til succes Webinarer er blevet et populært værktøj til at nå ud til et bredt publikum, uanset om det er til...

Wecademy er en landsdækkende livestreamings- og videoproduktionsvirksomhed med fokus på den gode deltageroplevelse og online events i højeste kvalitet.

Følg med, på vores sociale medier: