ca

Hvad er et webinar?

Et webinar er et online værktøj, der er med til at gøre distance overflødig. Vi behøves ikke længere at samles fysisk, for at kommunikere eller vidensdele med hinanden.

Mødet i det virtuelle rum har lige så stort fagligt udbytte som i det fysiske og er samtidig en billigere løsning.

Ebog

Hvad er et webinar? Og hvordan får du succes med dine webinarer?

Lad vær med at kaste dig ud i at afholde webinarer, før du har læst vores E-bog! Med mere end 500 webinarer i bagagen kender vi til alle de ting, du skal være opmærksom på før, under og efter dit webinar.

Få tilsendt den ultimative tjekliste, der blandt andet gennemgår hvad du skal have styr på inden webinarstart og hvordan du fastholder dine deltagere.

90% af forberedelsen ligger inden start og er forskellen på et fantastisk webinar eller et, som dine deltagere helst vil glemme.

Udfyld formularen og få tilsendt dit eksemplar af webinarguiden, helt gratis! God fornøjlse med dine fremtidige webinarer. Du accepterer samtidig, at blive tilmeldt vores nyhedsbrev og vi lover selvfølgelig kun at sende dig relevante nyheder og eksklusive rabatter.


Det skal du vide omkring webinarer

Hvad står det egentlig for?

Webinar er en kombination af ordene web og seminar, og refererer til en virtuel præsentation eller konference, der kan følges via internettet.

Webinaret kan være live eller optaget, og kan ofte omfatte præsentationer, diskussioner og interaktivitet med deltagerne.

En af de store forskelle fra det fysiske seminar er, er at det foregår online og at dine deltagere ikke behøves at flytte sig fysisk, for at kunne deltage.

En af de helt store fordele ved webinarer er, at du kan få de bedste oplægsholdere med, uden at geografi behøves at være en forhindring.

Hvad kræver det at afholde et webinar?

Før du bare sådan lige kaster dig ud i at afholde webinarer, bør du have overvejet følgende inden:

En computer eller en mobilenhed med internetadgang

En form for webinar værktøj, der kan bruges til at streame video og lyd, dele skærmbilleder og give mulighed for chat og spørgsmål fra deltagerne. Eksempler på webinar værktøj er Zoom, GoToWebinar, Webex,

En mikrofon og et webcam eller et headset til at optage lyd og video.

En præsentation eller et indhold, der skal dele med deltagerne.

En plan for hvordan webinaret skal forløbe og hvordan deltagerne skal engageres.

En måde at markedsføre webinaret, så interesserede kan tilmelde sig.

Det er også vigtigt at have en backup plan, hvis der opstår tekniske problemer under webinaret.

Hvor mange deltagere kan du forvente?

Langt størstedelen af de webinarer der bliver afholdt har mellem 50 og 100 deltagere.

Uanset hvor mange deltagere du skal samle til dit webinar, kan du med et webinar gøre det lyn hurtigt og uden at skulle booke fysiske lokaler og indtænke mad. Mange online platforme kan samle op til 1000 deltagere og nogle mange flere.

Derfor skal du afholde webinarer

Der er mange fordele ved at afholde et webinar i stedet for et fysisk arrangement.

Nogle af dem er den store økonomiske besparelse og det store potentiale for at nå ud til en målgruppe, der ikke ville deltage på fysiske arrangementer.

Det kræver en anden form for tilrettelæggelse, at komme i mål med et webinar end et fysisk arrangement. Hos Wecademy er vi eksperter i at tilrettelægge webinarer med stort fagligt udbytte og samtidig stort fokus på deltagerne.

Fordele ved et webinar

Webinarer kan være en effektiv måde at generere leads og kvalificere potentielle kunder.

Webinarer kan hjælpe med at styrke dit brand og øge din ekspertise inden for dit felt.

Webinarer giver mulighed for at engagere og interagere med kunder og klienter på en unik måde.

 Webinarer kan bruges som en platform for at lancere nye produkter eller tjenester.

Webinarer kan bruges som en platform for at give træning og uddannelse til medarbejdere eller kunder.

Webinarer er ofte billigere at afholde end fysiske arrangementer, da der ikke er transportomkostninger eller udgifter til lokaler.

Webinarer kan være optaget og tilgængelige online, så folk kan se dem når det passer dem.

Webinarer kan nå folk overalt i verden, og er ikke begrænset af geografi.

virksomheder vi hjælper med webinarer

AKA
Danske udlejere
Dansk Erhverv
Folketinget Rigsrevisionen
Miljøministeriet naturstyrelsen
Rigsrevisionen logo

Hvordan foregår et webinar med Wecademy?

Online møde
Opstarten

Kort tid efter aftaleindgåelse

Vores webinarsamarbejder starter altid med et online opstartsmøde, hvor de involverede aktører møder hinanden og vi tager en snak om, hvor langt I er i processen. Vi kommer indledningsvis med spørgsmål og sparring og typisk opstår der nye idéer og tanker. 

Tekniske forberedelser

Webinarklargøring

Vores teknikere begynder herefter at klargøre den valgte platform, oprette begivenhed og indstille den, efter hvad vi har aftalt.

Det afhænger blandt andet af, om der skal være interaktion og hvilke rettigheder deltagerne skal have.

Derefter udarbejder vi skræddersyede guidelines ud fra dit specifikke webinar, så deltagerne ved, hvad de skal forvente, og samtidig har de en hjælp til at deltage. Nummeret til vores hjælpelinje kan tilføjes i denne guide, hvis det findes nødvendigt.

Teknik kursus
webinar drejebog
Sparring på interaktion og udvikling af drejebog

Det veltilrettelagte webinar

Ofte har du selv et mere eller mindre sammensat program allerede.

Med vores viden omkring det online format, justerer vi på planen. Dette indebærer pauser, skift, overgange osv.

Vi udarbejder efterfølgende den færdige drejebog for webinaret, hvor der er planlagt ned til det enkelte minut.

Det er drejebogen der er afgørende for, om webinaret overholder tiden og holder hvad det har lovet til deltagerne.

Grafik og afvikling

Kort før afvikling af webinaret

Når drejebogen og alle detaljer er på plads, udvikler vi det grafiske materiale, der skal bruges til webinaret. 

Dette indebærer opstartsvideo, pause og outtro video. Det giver webinaret en mere indbydende følelse, så deltagerne ikke bare logger ind til en sort skærm.

Når selve webinaret skal afvikles, sidder vi klar i baggrunden og har styr på alt det tekniske, som rettigheder, lukke deltagere ind og sørge for, at ingen har tekniske udfordringer. Vi kan også agere vært for webinaret. 

Teknik kursus
Teknisk facilitering
Efter webinaret

Postarbejde

Efter webinaret sørger vi for at lukke ordenligt ned, gemme optagelsen og udarbejde en rapport for eventuelle interaktioner og chatten.

Vi klipper enderne til af dit webinar og sender det til dig i mp4 format, sammen med rapporten. 

Du får et velafviklet webinar, hvor der er tænkt på alle detaljer, uden at skulle bekymre dig om teknikken?

Er du overtalt? 

Hvad siger vores kunder?

Vilomix

“Som pionerer ift. webinarer havde vi rigeligt at se til ift. indhold og kommunikation. Her var det rart at kunne lægge det hele i hænderne på Wecademy, der bare løser opgaverne på tryggeste, professionelle vis.”

Advokatfirmaet Vingaardhus

“Det var første gang jeg skulle undervise på et webinar, og jeg det var dejligt at jeg fra første sekund kunne stole på, at der var taget hånd om alt, så jeg kun skulle koncentrere mig om mit eget oplæg.

Jeg er blevet mødt med venlighed, hjælpsomhed og faglig professionalisme hos alle i WECADEMY.

De mange gode ”staldtips” fra jer gjorde, at det ikke på nogen måde var ubehageligt at undervise uden at kunne se deltagerne.
Jeg kan varmt anbefale samarbejdet med WECADEMY i alle henseender.”

Jesper Hollegaard, Dansk Erhverv

“Jeg oplever i meget høj grad, at WECADEMY er en professionel og seriøs samarbejdspartner.
Det afspejler anmeldelserne af de webinarer, som jeg har afholdt, også.
Hver gang har tilbagemeldingerne omkring selve webinaret og gennemførelsen været positive.”

Jeros A/S

“Det har virkelig en god oplevelse at arbejde sammen med Wecademy.  De har været meget professionelle over hele linjen og rigtig gode til at følge op og sikre, at jeg var ordentlig klædt på til dagen.”

Gentofte Gladsaxe Fjernvarme

“Wecademy var hurtige til at forstå vores behov og komme med forslag til set ups, som gav mening for både os og mødedeltagerne.

Den løbende dialog og tilpasning var en velfungerende blanding af Wecademys lydhørhed over for vores input og deres professionelle viden, og det var en stor hjælp, at de styrede hele den tekniske del under møderne, så vi kunne fokusere på det faglige indhold.

Derudover var det bare en fornøjelse at arbejde sammen med Ane-Sofie – både under og mellem møderne.”

Virtuelle konference

Skal vi tage en snak?

Udfyld formularen, så kontakter vi dig inden for 24 timer.

Wecademy er en landsdækkende livestreamings- og videoproduktionsvirksomhed, med fokus på den gode deltageroplevelse og online events i højeste kvalitet.

Følg med, på vores sociale medier: