webinarer kan noget helt særligt

 

Glæder du dig til, at alt bliver normalt igen, eller hører du til dem, der mener, at Corona også har ført noget godt med sig i måden vi mødes på?

Webinarer skal være gratis fra hjertet ellers skaber de støj og irritation

Viden & Inspiration

Denne artikel er blot én af flere artikler, der giver viden om og inspiration til, hvordan du kan bruge webinarer til at styrke jeres virksomhed eller organisation.

Er der gået metaltræthed i webinaret?


Er du ved at kaste op, hver gang du hører ordet ”webinar”? Glæder du dig til, at alt bliver normalt igen, så vi kan forsamles til konferencer og stormøder, som vi kunne før coronakrisen? Eller hører du til dem, der mener, at webinarformen faktisk kan noget helt særligt, som vi kan tage med os og bruge også efter krisen?

 

Af webinarspecialist og indehaver Anne-Mette Rønholt

Webinar-verdenen er faktisk ikke så sort/hvid – for dit svar på disse spørgsmål er meget afhængigt af, hvilken type af webinar du har prøvet kræfter med.

 

Det skal være gratis fra hjertet

Der er efter min mening to typer af webinarer. Der er de ”gratis” webinarer, men som alligevel har en underliggende dagsorden. Her kan deltagerne fx blive præsenteret for andre ydelser, abonnementer eller lignende, som det er nødvendigt at købe for at få den bedste oplevelse. I det tilfælde handler det ikke om webinarets egentlige formål – at dele og tilegne sig ny viden – men mere om reklame og salg, og så kan jeg godt forstå, hvis webinarer kommer til at hænge folk ud af halsen. For mig at se skal det være gratis fra hjertet af – så nytter det ikke noget, at deltagerne ufrivilligt havner midt i en marketing-kampagne, der ikke skaber andet end støj og irritation.

Men der findes også, hvor marketing-delen er et overstået kapitel – hvor underviseren så at sige allerede er købt til at gennemføre webinaret. Det er den type af webinarer, vi faciliterer hos Wecademy og derfor kan vi fastholde vores kunders deltagere.

 

Det handler om at blive bedre

Da coronakrisen for alvor brød ud, blev mange virksomheder og organisationer kastet hovedkulds ud i at bruge webinarer. Det handlede for mange om at blive fortrolige med denne online mødeform, skabe et set up og få teknikken til at spille.

Nu handler det om at blive bedre og øge kvaliteten, for webinaret har en fremtid også efter krisen. ”Det gode webinar” kræver forberedelse: Fx bør man overveje, hvad deltagerne kunne finde på at spørge om – altså være et skridt foran ved at forberede nogle svar på forhånd. Man bør også overveje formen: Er det fx smart at have alt for mange PowerPoint-slides med til et webinar, der varer en lille time? Og endelig skal man huske på, at når man afholder et webinar også er ansvarlig for hele det tekniske set up. Og det kan være noget af en mundfuld at styre præsentationen, se ind i kameraet og samtidig besvare spørgsmålene i chatten, hvis der er 100 deltagere. Brug derfor at en facilitator, der kan sikre en professionel afvikling af webinaret, mens du står for indholdet.

 

Glem ikke ”the big why”

Rigtig mange er på kort tid kommet rigtig langt med at skabe nogle gode rammer om deres webinarer, men jeg mener, at vi midt i vores iver for at få det hele til at køre ikke må glemme, hvorfor webinaret er sat i verdenen: Det handler om at dele og tilegne sig ny viden på en måde, der sparer tid og penge – og som samtidig er god ved miljøet. Det er ”the big why”, og det er det, vi skal holde fast i når vi ser ind i en tid efter coronakrisen med webinaret som en fast følgesvend.

Jeg mener selvfølgelig ikke, at vi skal gå helt væk fra den fysiske mødeform, men webinaret kan noget, som vi kan tage med os efter krisen – hvilket fysisk møde kan fx samle deltagere fra hele verden på en time?

Og så er vi tilbage ved kernen: Det gode webinar er relevant content renset for reklame og marketing, tilsat ressourcebesparelser og miljørigtighed – og det mener jeg har en fremtid også efter en tid med Corona.

 

Fagudtryk for dummies

 

De fleste kender nok den klassiske moderator rolle. I vores univers kalder vi det en webinar-vært.

Alle Wecademys webinarer kan have op til 1000 deltagere inkl. oplægsholder og webinar-vært.

Teknisk Support: På alle webinarer er der tilknyttet en teknisk livline 30 minutter før webinaret begynder. Selv i en digital tid er der behov for en personlig håndsrækning.

Lobbyen: Selv digitalt har vi en lobby. Det er her vi digitalt logger ind og small-talker inden webinaret går i gang.

Prøveafvikling: Vi afholder altid en generalprøve på vores webinarer. Det er med til at sikre at premieren kører gnidningsfrit og tiden afholdes.

Fordele ved et webinar

Komplette webinarer

Kontakt Wecademy

Kontor

Jernbanegade 75 - 77, 2. sal
5500 Middelfart

 

Åbningstider

M-F: 8:30 - 16:00
L-S: Lukket

Kontakt os