webinarer kan samle mennesker

 

Corona-situationen og mange aflysninger, behøver ikke at forhindre os i at forsamle os.

Webinarer er møder uden mundbind

Viden & Inspiration

Denne artikel er blot én af flere artikler, der giver viden om og inspiration til, hvordan du kan bruge webinarer til at styrke jeres virksomhed eller organisation. 

Coronakrisen har blandt andet ført til, at flere har fået kendskab til webinarer. Og måske skal vi vænne os til at bruge denne online mødeform endnu mere i en tid, hvor vi skal begrænse fysisk kontakt.

Af journalist Rasmus Damkjær

Kan man have et fællesskab i en tid, hvor vi skal undgå fysisk kontakt? Det mener stifter og indehaver af Wecademy Anne-Mette Rønholt godt: Midt i håndsprit-tågerne opstår der på mange arbejdspladser en teamånd og en fællesskabsfølelse – og så har krisen ført til, at vi er blevet bedre til at udnytte de digitale muligheder, vi har i dag.

”Vi er gået fra at have en frygt for corona til en erkendelse af, det lille usynlige virus vil være en del af vores dagligdag i et stykke tid endnu. Personligt tror jeg, at der kommer til at gå en rum tid, inden vi igen får lyst til at være mange mennesker samlet – og her mener jeg, at webinarer er løsningen for mange virksomheder, som både nu og i tiden efter krisen står med udfordringer i forhold til at indrette deres mødeaktiviteter efter den nye virkelighed,” siger hun.

Webinarer er løsningen for virksomheder, der vil spare tid og penge og samtidig gøre noget godt for miljøet. I denne coronatid er endnu et væsentligt argument føjet til listen af fordele: Det fjerner helt risikoen for smittespredning.

Tryghed i en utryg tid

Og vi ser netop ind i en hverdag, hvor alting handler om at begrænse fysisk kontakt for at undgå smittespredning. Koncerter og festivaler bliver aflyst på stribe og fra den ene dag til den anden er det blevet umuligt at afholde store møder eller konferencer. Ingen ved, hvor længe vi skal være underlagt restriktioner i forhold til at mødes, og i en så usikker tid kan det at mødes online være med til at skabe en form for struktur og tryghed. Anne-Mette Rønholt forklarer:

”Alting behøver ikke at gå i stå, fordi store dele af samfundet gør det i en periode. Mange virksomheder kæmper med tomme ordrebøger, og aktivitetsniveauet i samfundet er generelt gået ned – men kundemødet, konferencen eller generalforsamlingen kan sagtens afholdes alligevel – det er faktisk ret vigtigt for, at vi trods alt kan opretholde noget normalitet og struktur i en meget mærkelig tid. Det tror jeg, at flere og flere virksomheder, arbejdspladser og organisationer er ved at få øjnene op for.”

 

Fagudtryk for dummies

De fleste kender nok den klassiske moderator rolle. I vores univers kalder vi det en webinar-vært.

Alle Wecademys webinarer kan have op til 1000 deltagere inkl. oplægsholder og webinar-vært.

Teknisk Support: På alle webinarer er der tilknyttet en teknisk livline 30 minutter før webinaret begynder. Selv i en digital tid er der behov for en personlig håndsrækning.

Lobbyen: Selv digitalt har vi en lobby. Det er her vi digitalt logger ind og small-talker inden webinaret går i gang.

Prøveafvikling: Vi afholder altid en generalprøve på vores webinarer. Det er med til at sikre at premieren kører gnidningsfrit og tiden afholdes.

 

 

I dag ved flere, hvad et webinar er

Coronakrisen har sat skub på den digitale udvikling – og på bare få uger er kendskabet til webinarer øget markant, vurderer Anne-Mette Rønholt:

”Jeg tror, at den digitale udvikling er fremskyndet med flere år på grund af krisen. Nu er vi nødt til at finde alternative måder at mødes på, når vi skal passe på med den fysiske kontakt, og derfor tror jeg på sin vis, at krisen også fører noget godt med sig. Før krisen var LinkedIn fx fyldt med artikler og videndeling om webinarer – i dag er de daglige feeds fyldt med billeder af medarbejdere, der afholder online møder, virtuelle fredagsbarer osv. Det er dejligt, at flere har set det lys, jeg har set for flere år siden – og at så mange i en krisetid bliver kreative,” siger hun.

Meget mere end teknik

Anne-Mette Rønholt forudser, at mange virksomheder i den kommende tid får brug for hjælp til at blive klædt på til at holde professionelle webinarer, så de kan holde gang i deres forretning under krisen.

”Et webinar er ikke bare at tænde for pc’en og tjekke at mikrofon og kamera virker. Det kræver planlægning og strukturering at gennemføre et godt webinar – hos Wecademy har vi flere års erfaring med at hjælpe virksomheder og organisationer med præcis dét. Vi tilbyder bl.a. at facilitere webinarer, hvor vi leverer værten – eller vi kan udvikle komplette webinarløsninger til fx undervisning. Jeg vil glæde mig til at hjælpe virksomheder i gang med deres webinar,” siger hun.

Du er velkommen til at kontakte Wecademy for en uforpligtende snak om din webinar-strategi – eller hvis du har brug for rådgivning om emner, der fungerer i webinar-formatet.

 

Fordele ved et webinar

Wecademy Klima Sketch

Kontakt Wecademy

Kontor

Jernbanegade 75 - 77, 2. sal
5500 Middelfart

 

Åbningstider

M-F: 8:00 - 16:00
L-S: Lukket

Kontakt os