Webinar Do’s and Don’ts der kan vise dig vejen til det bedste resultat

Dette er den første af to artikler, der kan hjælpe dig til at få overblik over faldgruber og muligheder når du afholder webinar.

De 7 ting der oftest glemmes, når der afholdes webinar

Viden & Inspiration

Denne artikel er blot én af flere artikler, med viden om og inspiration til hvordan du kan bruge webinarer til at styrke Jeres virksomhed eller organisation. Vil du have tips og viden sendt på mail?

Undgå de største brølere

Disse 7 ting bliver ofte glemt, når der skal afholdes webinar

Vi oplever somme tider, at organisationer og institutioner er bange for, at der går noget tabt, når undervisningen digitaliseres. Og det forstår vi godt. Men virkeligheden er (heldigvis) en anden!

I vores række af blogindlæg, hvor vi giver råd til, hvordan opgaven bedst gribes an, er vi kommet til listen over de ting, som vi oftest oplever bliver glemt. Og det går ud over resultatet.

Når teknikken er på plads…

Fik du læst artiklen om Webinarfælden? Så ved du selvfølgelig, at det er vigtigt, at du har det rigtige software og husker, at software og den tekniske snilde ikke giver et godt resultat i sig selv.

Nu skal det faglige indhold udvikles, formidlingen skal på plads og trænes  – og hvordan skal I lige inddrage og fastholde publikum undervejs?

Alt det kan du få inspiration til og viden om her på bloggen.

Her får du først de 7 typiske “smuttere”.

 

1. Der er ingen webinarvært

Underviseren står med det hele selv, både teknikken, faciliteringen, inddragelsen… Og nå ja: Selvfølgelig undervisningen. Det kan være meget svært at fastholde sit fokus med at brænde igennem med budskabet, når alle andre opgaver skal klares samtidig.

2. Vi bruger bare den gamle Powerpoint

Der er stor forskel på, om du står fysisk foran dine kursister eller om du underviser online. Derfor kan du ikke bare bruge den “typiske” powerpoint.

3. Ingen interaktioner undervejs

Publikum skal fastholdes, og det gør du bl.a. ved at inddrage dem i fremlægningen undervejs. Lad dem tage stilling til spørgsmål og deltage i afstemninger undervejs, så de også forholder sig aktivt til stoffet, blemfor blot at lytte.

4. Prøveafvikling? Det bruger vi ikke!

Test din webinar inden du lukker publikum ind. Hav styr på forløbet, og opdag, hvor du evt. har svage punkter i din fremlægning.

5. At afholde lyd og kameratest lige op til webinar start – igen!

Alt det tekniske udstyr testes selvfølgelig allerede, når du afholder din prøveafvikling – og så igen senest 30 minutter for afviklingen, når de første gæster er lukket ind i rummet.

6. Glemme at hjælpe deltagerne

Alt afhængigt af hvilket software du bruger, er der forskellige måder at lukke deltagerne ind i konferencelokalet. Nogle af dem kan have vanskeligheder med at logge ind, og få deres egen mikrofon og højtaler til at fungere. hvis du ikke hjælper dem, risikerer du, at de står med en rigtig dårlig oplevelse af dit webinar.

7. Evaluering – hvorfor?

Husk at holde en evaluering efter webinaret. Selvom du selv synes “det gik da meget godt”, kan det godt være, at publikum har nogle værdifulde input, der kan gøre dit næste webinar endnu bedre.

Fordele ved et webinar

Wecademy Klima Sketch

Kontakt Wecademy

Kontor

Jernbanegade 75 - 77, 2. sal
5500 Middelfart

 

Åbningstider

M-F: 8:00 - 16:00
L-S: Lukket

Kontakt os