Vil fremtidens dimittender være autodidaktiske?

Universiteterne har ikke længere monopol på viden og fremstår for mange unge som en alt for teoretisk og ensidig institution.
14.
november 2017
Den digitale fremtid | Digital læring | e-facilitering

Flere og flere unge fravælger de etablerede uddannelsesinstitutioner og skaber i stedet deres egen mere fleksible uddannelse baseret på praktiske erfaringer og vidensdeling online – De bliver kaldt hackschoolere og arbejdsmarkedet er vilde med dem. Byd dem velkommen.

Når førende virksomheder i USA indleder jagten på nye medarbejdere, er det efterhånden hverken uddannelsesgrad, diplomer eller karaktergennemsnit, der er i fokus. I stedet er der åben jagt på kandidater, der er eksperter i at lære – løbende og på egen hånd. Særligt på Googles arbejdsgange, som i dag består af 14 procent “uuddannede”, værdsættes individer, der har formået at dygtiggøre sig selv uden om det etablerede uddannelsessystem, som ellers var en sikker passage til et velstående job. Virksomheden mener simpelthen ikke, at den viden, der formidles i fagbøger og forelæsningssale, kan måle sig med de mere praksisnære kurser og tutorials, der kan hentes online, hvor som helst – når som helst.

Bliv en del af et netværk og styrk din position i dit freelance-arbejde

Også i Danmark er der et stigende behov for medarbejdere med solid praktisk erfaring og teknisk ekspertise, hvilket tegner godt for vores nye generation af faglige DIY’ere, eller hackschoolere, som har hacket sig til viden på nettet og uddannet sig selv. Nogle hackschoolere beslutter sig tidligt for at smide studiekortet i skraldespanden, mens andre slet ikke møder op til studiemesserne. De tager sagen i egen hånd og tilegner sig den viden, som De har brug for nu og her og som kan løse virkelige problemstillinger – en viden, som kan vise sig særdeles værdifuld for virksomheder på et konstant foranderligt arbejdsmarked.

Universiteterne har ikke længere monopol på viden og fremstår for mange unge som en alt for teoretisk og ensidig institution.

Flere og flere virksomheder er på samme måde begyndt at se bort fra de traditionelle uddannelsesinstitutioner og begynder i stigende grad at udvikle deres egne, interne uddannelser, som løbende kan opkvalificere medarbejderne. Her har Google atter indtaget førerpositionen og arbejdet nu tæt sammen med kursusudbyderen Udacity, der leverer skræddersyet kurser af høj faglig kvalitet.

Også i Europa er bølgen af hackschooling for længst slået indover kontinentet. Det nærmeste geografiske eksempel er Tyskland, hvor læringsplatformen Iversity i dag tilbyder formelle kurser og foredrag på niveau med de videregående uddannelser.

Der er muligt, at platforme som Iversity også kommer til at spille en større rolle i det danske uddannelsessystem og være et kærkomment alternativ til unge med behov for mere fleksibel og afvekslende undervisning. Dette er også vores oplevelse, og vi oplever, at flere virksomheder efterspørger fleksibel undervisning, der giver mulighed for løbende at stimulere medarbejderes faglighed og derigennem sikre, at der ikke driftes for meget på eksisterende viden.

Der kan være fordele ved hackschooling, heriblandt fleksibilitet, vidensdeling og besparelser, men som alt andet information på nettet er det vigtigt, at vi stiller krav til kvaliteten og sørger for, at indholdet har sin faglige gang på jorden. Denne opfattelse deles også af undervisningskonsulent Helle Mortensen, der slår fast, at også webbaserede viden skal være funderet i anerkendt viden frem for personlige erfaringer.

Faglig kvalitet og troværdighed er grundpiller for WECADEMY, som længe har udviklet webinarer og kurser til virksomheder og offentlige myndigheder, der ønsker at opkvalificere sine medarbejdere. Næste skridt kan være et endnu tættere samarbejde med de etablerede uddannelsesinstitutioner, som så småt er ved at omstille sig fra kridt til Ipad og fra forelæsningssal til computerskærm.

Tryk på linket herunder for at se TED Talk’en “Hackschooling makes me happy” fra 2013. Her fortæller den dengang unge 13-årige Logan LaPlante om hans liv med hackschooling og hvordan det hjælper ham med at opnå sine mål.

Hackschooling makes me happy | Logan LaPlante | TEDxUniversityofNevada

De bedste hilsner
Wecademy

Artiklen er skrevet af Sofie Kjærbo.

Kontakt os

Kontor

Vesterballevej 5
7000 Fredericia

Åbningstider

M-F: 8:00 - 16:00
L-S: Lukket

Kontakt os